ARKITADT
takaisin MATERIAALIT
Adt-objektien ulkoasua säädellään materiaaleilla. Materiaaleilla on omat tyylinsä (Style Manager>Multi-Purpose Objects>Material Definitions).
MATERIAL DEFINITIONS
Materiaalit kannattaa nimetä sellaisella logiikalla, että saman tyyppiset materiaalit aakkostuvat peräkkäin esim. Ovet ja ikkunat.karmi.metalli.maalattu. Material Definition Properties-ikkunan Display Properties -välilsehdeltä pääsee muokkaamaan varsinaisia materiaalin määrityksiä osoittamalla oikean yläkulman "A"-painiketta.DISPLAY PROPERTIES
Layer/Color/Linetype -välilehdellä määritellään materiaalin viivagrafiikan ominaisuudet.Plan Linework = pohjapiirustuksen viivat
2D Section/Elevation Linework = Leikkauksien ja julkisivujen viivat
3D Body = 3D mallin massa
Plan Hatch = pohjan rasterit
Surface Hatch = pintarasterit leikkauksissa, julkisivuissa ja Wireframe 3d -näkymissä
Section Hatch = laikattujen pintojen resteri
Sectioned Boundary = Leikatun pinnan ääriviivat
Sectioned Body = leikattu massaEri osat voidaan kytkeä päälle tai pois. Niiden taso (Lyer) voidaan määritellä, Värit ja viivatyyppi voidaan määrittää joko tason tai objektin -mukaan tai pakottaa. Viivapaksudet voidaan myös määrittää jo materiaalissa. Jotta materiaalissa määritellyt viiva-asetukset huomioidaan täytyy objektin Display Properties:ssä olla valittuna By Material.
HATCHING
Hatching-välilehdellä määritellään rasteroinnit. Rasteri voi olla mikä tahansa Autocadin rasteri. Rasterin suunta (orientation) voidaan säätää joko suhteessa objektiin (suositus) tai globaaliksi.OTHER
Other-välilehdellä määritellään:pintarastereiden näkyminen eri pinnoilla (Surface Hatch Placement), Jos pintarasteria ei näytetä niin sen tilalla renderöidyssä kuvassa näkyy 3D body:n väri.
Surface Rendering:
Render Material määrittelee renderöitävän materiaalin. Tämä materiaali luodaan ja sitä muokataan Viz Renderissä.
Mapping määrittelee miten materiaali "mäpätään" eli sijoitetaan objektiin.Live Section Render Material:
Cut Surface Render Material määrittelee leikatun pinnan materiaalin
Sectioned Body Render Material määrittelee Live Sectionissa poisleikatun objektinosan materiaalin.
Lisätietoa:
Adt help > Architectural Desktop User's guide > Setting Up the Environment > Style Materials
© ARKITADT 2005
Tämä materiaali on tehty arkkitehdin tietotekniikan opiskelua varten. Materiaalin osittainenkin kopioiminen sekä kaupallinen käyttö missään tunnetussa muodossa, digitaalisesti tai paperilla, on kielletty ilman tekijän lupaa.
Päivitetty 15.3.2005 Marko Rajala